Eğitim hakkı, bireylerin çocukluk ve ötesinde farklı kademelerde ve türde eğitime erişimleri ile sınırlı değildir. Erişilen eğitimin niteliği de eğitim hakkının vazgeçilmez bir bileşenidir.
İlköğretim okulları özelinde bakıldığında, öğretim programları ve öğrenme süreçleri çocuk hakları temelinde oluşturulmalıdır. Çocuğun bireysel özelliklerine ve ihtiyaçlarına uygun olmalı, çocuğun yaşama ve gelişme hakkının gerçekleşmesini desteklemelidir. Öğretim programları ve öğrenme süreçleri, çocuğun dinlenme, boş zamanını değerlendirme ve oyun hakkını ihlal etmemelidir.
Öğretim programlarının amaçları ve öğrenme süreçlerinin yöntemleri, insan hakları ve özgürlüklere saygıyı güçlendirici, bireylerin topluma aktif yurttaş olarak katılmalarını destekleyici, bireyler ve toplumlar arasında anlayış, dostluk ve hoşgörüyü teşvik edici olmalıdır.
Öğretmenlerin bu nitelikteki öğretim programları ve öğrenme süreçlerini uygulayabilmeleri için gerekli donanıma ve uygun koşullara sahip olmaları sağlanmalıdır.
Öğrenme ortamı çocuk dostu, sağlıklı ve güvenli olmalıdır. Öğrenme ortamında, çocuğun sağlık hakkı ile dinlenme ve oyun hakkının sağlanması için gerekli fiziksel koşullar oluşturulmalı, etkili tedbirler alınmalıdır.